Hjembæk Efterskole er godkendt den 13. december 2001 af undervisningsministeriet som et samlet særligt undervisningstilbud til bogligt- og læsesvage unge.
Skolen optager elever som er fyldt 14 år eller har gået otte år i skole. Skolen vil tilgodese den enkelte elevs vanskeligheder gennem tilrettelæggelse af undervisningen såvel i metode som ved indplacering på hold.
Eleven skal have et særligt undervisningsbehov. Der vil blive taget hensyn til ringe selvfølelse, fysiske handicap, modenhed, manglende fantasi, abstraktions- og koncentrationsevne.
På Hjembæk Efterskole er inklusion en vedvarende proces, både i undervisningen og fritiden, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede (lærings)miljøer, hvor alle elever oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet. Et af målene er at alle elever skal ses, anerkendes og værdsættes som de unikke personer der er, og dermed sikres faglig, personlig og social udvikling.
Ved skolestart screenes eleverne i dansk, matematik og engelsk og indplaceres efterfølgende på det niveau, som faglærerne i samråd med eleven skønner, vil være til mest gavn for elevens faglige indlæring. I løbet af skoleåret vil der løbende være mulighed for at skifte til et andet niveau, som faglæreren i samråd med eleven skønnes at være det mest hensigtsmæssige.